آتشخانه ی بهشت

آیا بر انسان دورانی گذشت که قابل ذکر نباشد ؟

آتشخانه ی بهشت

آیا بر انسان دورانی گذشت که قابل ذکر نباشد ؟

نماز


جابر بن عبدالله انصاری٬رحمه الله علیه روایت کرده است که در خدمت مولا امیر المومنین علی علیه السلام بودم.حضرت کسی را مشاهده کرد که سرگرم نماز است.به وی فرمود : ای مرد آیا از تاویل نماز با خبری ؟

عرضه داشت : مگر نماز به جز آنکه عبادت خداوند است تاویلی دارد ؟

 امام فرمود : آری ٬ به خداوندی که محمد (ص) را خلعت پیامبری در پوشانید ٬ سوگند که هیچ امری را به پیامبر خود فرمان نداده است مگر آنکه آن عمل را مشابهی و تنزیلی و تاویلی است که در هر کدام دلالتی است بر عبادت حق متعال.

مرد از تاویل نماز پرسش نمود.

امام (ع) فرمود : اما تاویل تکبیرات هفتگانه که در آغاز هر نماز میگویی آنست که : چون الله اکبر نخستین را بر زبان آوردی ٬ در دل خطور داده و اعتراف کرده ای که خداوند والا تر از آن است که به قیام و قعود توصیف گردد و در تکبیر دوم ٬ خدای را برتر از توصیف به حرکت و سکون دانسته ای و در سومین تکبیر او را از توصیف به جسم بودن و شبیه داشتن و یا آنکه به چیزی مقایسه گردیدن ٬ بالاتر شناخته ای و در چهارمین ٬ از آنکه اعراض بر حق تعالی عارض شود و یا آنکه امراض رنجوریش دهد و در پنجمین ٬ از آنکه جوهر و یا عرض باشد یا آنکه چیزی در او حلول کند و در ششمین ٬ از آنکه حالت زوال و نیستی یا انتقال و دگرگونی که بر موجودات حادث ٬ عارض میشود و بالاخره در تکبیر هفتم ٬ او را از آنکه حواس پنجگانه را در ذات مقدسش راهی باشد ٬ برتر و بالاتر خوانده ای.

پس از آن فرمود :‌تاویل گردن کشیده ی تو به هنگام رکوع نماز ٬ آنست که به زبان دل میگویی خداوندا به تو ایمان دارم ٬ گر چه گردنم را به تیغ جدا کنند.و تاویل سر برداشتن از رکوع و گفتن ذکر «سمع الله لمن حمده » آنستکه خداوند را سپاس که از عدم به وجودم آورده است و تاویل نخستین سجده آنکه در قلب خود خطور دهی که خداوندا مرا ازین خاک آفریده ای و در سر برداشتن از سجده در دل خود گویی پروردگارا مرا ازین خاک بیرون کشیده ای و در سجده ی دوم گویی مرا درین خاک باز خواهی گردانید و در سر برداشتن از دومین سجده ٬ گویی خداوندا تو مرا دوباره ازین خاک بیرون خواهی کشید.

و اما تاویل آنکه به هنگام نشستن به جانب چپ نشسته و پای راست خود را بر پای چپ قرار میدهی ٬ آنست که در باطن خود میگویی خدایا حق را زنده و باطل را می میرانم.

و تاویل تشهد ٬ همانا تجدید ایمان و اظهار مکرر اعتقاد به اسلام و تسلیم در برابر امر حق متعال و اقرار به بعث پس از مرگ است.

تاویل تحیات ٬‌عبارت از اذعان به مجد و عظمت پروردگار سبحان و تعظیم و تکریم و تنزیه وجود اقدس اوست ٬ از آنچه ستمکاران گفته اند و ملحدان و کافران درباره ی او توصیف کرده اند.تاویل جمله ی «السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» ترحم از سوی خداوند پاک و در حقیقت امان نمازگزار است از آتش دوزخ و عذاب روز واپسین.پس از آن امام (ع) فرمود :‌ هر آنکس که بدین گونه تاویل نماز خویش نداند ٬ عملش ناقص و ناتمام خواهد بود.


روایت شده که وقتی بنده ای میگوید «بسم الله الرحمن الرحیم» ٬ خداوند کریم میفرماید :‌ بنده ام مرا یاد کرد ٬ وقتی میگوید : «الحمدلله رب العالمین» میفرماید : بنده ام مرا حمد نمود ٬ وقتی میگوید : «الرحمن الرحیم» میفرماید : بنده ام با صفات جمیله مرا یاد کرد و ثنا گفت.وقتی میگوید :  «مالک یوم الدین» میفرماید : بنده ام مرا با صفت جلال و بزرگی یاد نمود.و چون گوید :‌ « ایاک نعبد و ایاک نستعین» خداوند میفرماید :‌ این آیه میان من و بنده ام مشترک است.او عابد است و من معبود او ٬ هر چه بخواهد به او میدهم.
پ.ن اول : حضور دل ٬ یعنی دل را به هنگام نماز ٬ به هیچ چیز جز پروردگار جلت عظمته تعلق نباشد.

پ.ن دوم :‌ فهم کردن معانی قرائت و ذکر و تسبیح نماز ٬ به طوری که دل در فهم آن الفاظ ٬ مطابق زبان باشد.(با این خیلی حال کردم.)

پ.ن سوم : تعظیم ٬‌یعنی در آن حالت ٬‌عظمت معبود و مبدا مقصود در خاطر او بود.

پ.ن چهارم : هیبت ٬ یعنی از غایت عظمت پروردگار ٬خوف٬بر دلش هجوم آرد که مباد در این عبادت تقصیری باشد.

پ.ن پنجم :‌ امید ٬‌که مقام کرم وجود خداوند اکرم الاکرمین٬بر او معلوم باشد٬که از نهایت مرحمت٬او را محروم و بی نصیب نخواهد فرمود و گناهانش را خواهد بخشید.

پ.ن ششم :‌ شرم ٬ یعنی خود و عبادت خود را کوچکتر از آن بداند که شایسته ی در گاه باشد و عبادت خود را در نهایت شرمساری و بندگی را با سر افکندگی به انجام رساند.

پ.ن هفتم :‌ روایت : «حاجات مهم خود را در نماز صبح از خداوند مسالت کنید.»

پ.ن هشتم : ‌گفتن بعد از نماز آیت الکرسی بخونین قبول میشه ٬ رو مهر تربت بخونین قبول میشه ...

پ.ن نهم : اینم در مورد وضو که قبلش بسم الله میگن و  طولش میدن و بیشتر از حد شرعی آب مصرف نمیکنن و با سوز میگیرنش و هزار و یک آداب دیگه که واسه خودش یه بحث مفصله.

پ.ن دهم : روز دحو الارض هم نزدیکه ٬ هر کی میخواد بره از تو مفاتیح پیداش کنه. (روزه)

پ.ن یازدهم :‌ آخه مردا هم ٬ انقدر خوشگل میشن !!!

نظرات 6 + ارسال نظر
del سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:53 ق.ظ http://azaan.persianblog.ir

سلام علیرضا جان، امروز مجالی پیدا کردم که بیام و وبلاگتو بیینم. خیلی زیباست. انشاء الله که موفق باشی.

بازنده ترین سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:46 ق.ظ http://www.navader.blogfa.com

سلام.شاید نظر قبلی من رو حذف کردید!!!.علتش رو حتما باید توضیح بدید.
ماشالله ذهنتون خوب کار میکنه!!!متنی که نوشتم فقط از نظر ادبیات مشابه نظری بود که در یکی از سایتها داده بودید.
پست ؛به من ربطی نداره ؛رو هم خونده بودم و بازم خوندم،من نه عاشقم و نه از این جور چیزا میفهمم و این گشتاخی رو ندارم که به کسیتوصیه کنم مگه اینکه او رو خود!!!بدونم و به خودم توصیه بکنم.
این عکسا تایید نشده اند و این خصلت ذاتی بشر و البته یکی از گرفتاریهای اوست که خوب و بد را با افکار خود ترسیم میکند:هریک از رفتارهای وجود مقدس امیرالمومنین (ع) کافیست که او را یگانهء خلقت بدانیم و نیازی به عکسهائی که ساخته و پرداختهء اذهان است وجود ندارد.البته اگر عکس واقعی و تایید شده ای باشد ایراد ندارد.
علی (ع) یک بندهء واقعی خداست ،همین.میخواهد بما یاد بدهد که بشر اگر بسوی خدا بودی دستت دست او و قلمت قلم او و...خواهد بود.
مطالب ویلاگتون و قلمتون هم که خدا رو شکر عالی عالیست!!اسفند دود میکنیم و از خدا توفیق استمرارش رو خواهانیم.البته شما هم میدونید که قلم شما نیست و ...خداست!!!
این پستتون هم که واقعا عالیست و انشاالله لیاقت درک این معارف بزرگ رو داشته باشیم.یا حق
اینم حتما یادتون باشه:وظیفهء ما در بحث علمی و دوستی صراحت و صداقته

شوریده سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:36 ب.ظ http://www.faghat-khodam.blogsky.com

سلام

بسیار مطلب زیبایی بود و به قول بابا طاهر

خوشا انان که دائم در نمازند......


موفق باشید.....شوریده

سفالین سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 05:54 ب.ظ http://sofalin.blogsky.com

آقایون زیبا هم پیدا میشن بله

ولی خوب صحت این عکسا که کلا رد شده
ضمنا کامنت قبلیمو ندیدم

چرا همه گیر میدن به کامنت ؟ به دلایل مختلف ممکنه یه کامنت اونجا باشه یا نباشه.مثلا اون کامنت قبلی شما یه چیزه اظهر من الشمس بود که جای بحثی توش نبود. :-)
من میخواستم کامنتایی که به موضوع بحث مرتبط نیست رو همون موقع که پست بعدی رو میذارم پاکش کنم.
اما اگه ناراحت شدین من معذرت خواهی میکنم.قصد بدی خلاصه نداشتم.
در مورد صحت اون عکسها هم خیلی حرف واسه گفتن دارم ولی نمیگم و البته به اون اشخاصی که این نظر رو از خودشون ساطع کردن٬ صادر کردن نمیدونم چی کار کردن هم احترام میذارم ولی معتقدم تو یه چیزایی میشه گفت انی اعلم من الله ما لا تعلمون تو یه چیزایی نمیشه گفت.(عربیت خوبه ؟)
چه طور وقتی میگم عشق سندیت نداره همه قاتی میکنن٬حالا عکسها بی سند شد ؟سند این عکسها همون سند عشقه !!! (قیاس باطل :-})

بازنده ترین سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:42 ب.ظ http://www.navader.blogfa.com

سلام .آقا من اشتباه کردم.در پست قبلیتون دو تا نظر داده بودم.دومی منظورم بود..ببخشید منو با بقول جبهه ایهای قدیم:حلالمون کنید!!!
دیروز سر وقت یکی از نمازها یاد فرمایش امام سجاد(ع) افتادم:طوری نمار بخوان که انگار آخرین نمازیست که در این دنیا میخوانی!،براستی عجیب استهم تنبه و هم غفلت بشر!!!!از کجا تا کجا پتانسیل و بار مثبت و منفی دارد.
انشاالله توفیق مستدام.یا حق

دکتر داود بیات چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:42 ب.ظ http://davoodb.blogfa.com

با سلام
ضمن تشکر از شما و حضور دلگرم کننده تون
مطلب زیباتونو خوندم و بهره مند شدم از این همه سعی و تلاشی که دارین صمیمانه تشکر می کنم و از بینش و دانش و اعتقادات ناب شما لذت می برم و استفاده می کنم همیشه برقرار باشین و مورد توجه ائمه ی اطهار(ع)
به روز شدین مطلع بفرمایین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد